Drunen

Crossfit

WOD CrossFit – Wat is het en wat kun je verwachten?

WOD is een afkorting die je veelvuldig tegenkomt bij CrossFit. Het is dan ook misschien wel de belangrijkste term om te onthouden. WOD betekent Workout of the Day. Letterlijk vertaald; training van de dag. En dat is precies wat het is. Het is de workout die je doet in de reguliere trainingen en die workout is iedere dag anders. Om je toch een beetje structuur en houvast te geven, leggen we je uit welke vormen een WOD kan hebben, welke termen je nog meer wilt kennen en wat de benchmarks zijn die je vaker tegenkomt in de programmering.

CrossFit WOD

De WOD is het hoofdonderdeel van de CrossFit training, maar duurt meestal niet een heel uur. Sterker nog: soms duurt de WOD zelfs maar 5 minuten. De rest van de tijd sta je natuurlijk niet niks te doen. Iedere training wordt aangevuld met een warming up, meestal een krachtgedeelte en/of een skills oefening en, als er nog tijd over is, een ‘accessory’. Dat laatste is meestal een stretch gedeelte of bestaat uit buikspieroefeningen. Uiteraard wordt bij de aanvullende bewegingen rekening gehouden met de WOD.

 

Verschillende WOD vormen

De meest voorkomende vormen die een WOD kan hebben, zijn ‘RFT’, ‘AMRAP’ en ‘EMOM’. Bij RFT, ofwel Rounds for time gaat het erom dat je alle oefeningen en rondes zo snel mogelijk uitvoert. Je eindtijd is dan wat telt. AMRAP staat voor As Many Rounds/Reps As Possible. Daarbij duurt de workout een x-aantal minute, waarin je zoveel mogelijk herhalingen probeert te maken. Het aantal rondes en herhalingen is wat hier telt. EMOM is kort voor Every Minute On the Minute, waarbij je iedere minuut een oefening uitvoert. Verder is er nog een ‘Tabata’, wat een intervaltraining is van acht keer 20 seconden werken en 10 seconden rust. Ook de ‘Chipper’ komt vaker voor en bestaat uit 1 ronde van minimaal 4 oefeningen met grote aantallen herhalingen. Die klinkt makkelijk, maar is het nooit.

De belangrijkste WOD termen

RX’d – afgeleid van het Engelse ‘as prescribed’, ofwel zoals de workout is voorgeschreven. 

Scaled – is RX’d te heftig voor je, dan kun je de workout schalen naar je eigen niveau. Dit wordt ook wel Fitness genoemd.

BW/BWT – het gewicht dat is voorgeschreven is gelijk aan je Bodyweight, ofwel je eigen lichaamsgewicht in kilo’s.

 

BJ – Box Jumps

BS – Back squat

C&J – Clean & Jerk

DB – Dumbbell

DL – Deadlift

DU – Double Unders

FS – Front Squat

HSPU – Handstand Push-Up

KB – Kettlebell 

MU – Muscle-Up

OHS – Overhead Squat

T2B – Toes-to-bar

 

De girls en de Heroes

Heeft de WOD een meisjesnaam of een ‘heldennaam’, dan weet je dat je nog net een beetje extra aan de bak moet. De girls zijn benchmark workouts. Dat zijn trainingen die een aantal keer per jaar worden geprogrammeerd, zodat je kunt checken of je progressie hebt geboekt. Daarnaast kun je je bij deze benchmarks meten aan anderen in de CrossFit community. Heroes zijn vernoemd naar soldaten die zijn gesneuveld tijdens hun missie. Je kunt je voorstellen dat deze workouts nog net wat pittiger zijn dan bij de dames. De bekendste Hero WOD’s zijn DT en Murph. Wat ze inhouden? Daar kom je vanzelf achter bij CrossFit Drunen.

Work

Gezondheid.plezier.resultaat

Crossfit drunen

Nieuw veld

7 + 10 =

Crossfit drunen

Christiaan Huygensweg 3-c

5151DM Drunen

Telefoon: 06 51 46 48 45

Email: info@crossfitdrunen.nl

Kom crossfit gratis proberen